maanantai 4. tammikuuta 2016

Kisaamaan rally-tokossa? Neljäs osa

Kisaamaan rally-tokossa? 

- Kisapäivänä -

Kisareppu on pakattu, eväät katsottu ja kartastakin on vilkaistu missä kisapaikka sijaitsee, on siis aika lähteä kisaamaan!

Tarkista vielä kotoa lähtiessäsi että mukanasi on:
  • Oikea koira
  • Samaisen koiran rekisteripaperit, rokotustodistus ja kisakirja
  • Kisapanta tai -valjaat ja hihna
Varaa ajomatkaan aikaa reilusti, eksymisvara on aina hyvä olla ja pidemmillä matkoilla jaloittelu ja kuppi kahvia ei tee pahaa eikä koirakaan pistä pahitteeksi pientä jaloittelua välillä.
Itse lasken yleensä karttapalvelun antamaan ajoaikaan 15-20minuuttia ylimääräistä jos en pysähdy matkalla. Pysähdyksen kera lisäaikaa tulee 45-60min. Parempi olla paikalla ajoissa kuin kiiruhtaa suoraan autosta rataantutustumiseen! Tämäkin on tullut henkilökohtaisesti koettua kun navigaattori koitti opastaa kisoihin menevän seurueemme tielle, jota ei ollut vielä rakennettu :D

Kisapaikalla tulee olla viimeistään puoli tuntia ennen rataantutustumisaikaa, mutta paikalla kannattaa olla jo noin 45-60 minuuttia ennen jotta kisajärjestäjälle ei tule kiire ja itse ehdit rauhassa käyttää koiran asioillaan ja keskittyä matkan jäljiltä kisaamiseen. Jos kisa on aikataulusta edessä, voidaan luokka aloittaa puoli tuntia ilmoitettua aikaisemmin ja tämänkin vuoksi on hyvä olla paikalla ajoissa.

Jos olet ensimmäistä kertaa menossa kisaamaan ja ostat kisakirjan paikanpäältä tai tarvitse sille muuten varmennuksen, kannattaa paikan päällä olla tuntia ennen rataantutustumista, jotta tuomari ehtii varmentaa kisakirjasi ennen rataantutumista. Varmennettavia on yleensä useampia ja tuomari tekee varmennukset luokkien väliajoilla muiden velvollisuuksiensa ohessa.

Ensimmäisenä kisapaikalle tullessasi ota esiin koiran paperit ja mene ilmoittautumiseen. Tee tämä ennen koiran pissatusta ja muita hommia, näin saat samalla selville onko kilpailu aikataulussaan ja kilpailunjärjestäjät tietävät Sinun olevan koirasi kanssa paikalla. Ilmoita missä luokassa kilpailet ja omasi ja/tai koirasi nimi. Ilmoittautumisessa katsotaan koirasi rokotukset sekä otetaan vastaan kisakirja. Jos ostat kisakirjan saat sen tässä vaiheessa täytettäväksesi, täytä kirjan tiedot rauhassa ja selkeällä käsialalla.
(Kisakirjan täyttämistä käsiteltiin edellisessä osassa: http://vompattielamaa.blogspot.fi/2015/06/kisaamaan-rally-tokossa-ennen-kilpailua.html)

Tämän jälkeen toimintatapa vaihtelee kisajärjestäjän ja tuomarin mukaan, joissain kisoissa tuomari tarkistaa koiralta mikrosirun ja säkämitan, joissain kisajärjestäjä tarkastaa nämä ja tuomari vain varmentaa kisakirjan allekirjoituksellaan. Kannattaa kysyä ilmoittautumisesta miten kyseisessä kisassa toimitaan.
Koiraa tarvitaan siis vasta sen jälkeen kun olet täyttänyt ensin itse kisakirjaan tarvittavat tiedot. Koiralta tarkistetaan mikrosiru laitteella, jota kuljetetaan kevyesti pitkin koiran niskaa (ja tarvittaessa ympäri koiraa jos siru on päässyt vaeltamaan), tätä kannattaa aran koiran kanssa harjoitella etukäteen: vieras ihminen kuljettaa esim. kännykkää tai hieman isompaa, kovaa esinettä pitkin koiran niskaa ja koiraa palkataan sopivasta käytöksestä.
Koiralta mitataan myös säkäkorkeus, mikä tapahtuu (metallisella) mitalla, joka asetetaan koiran sään päälle. Tätäkin voi harjoitella tarvittaessa etukäteen koskettamalla koiraa kevyesti kepillä tms. ja palkitsemalla hyvästä käytöksestä.
Jotkut seurat järjestävät kisakirjan mittaustilaisuuksia myös epävirallisten kisojen yhteydessä ja jos seurassasi on tai sinne tulee vierailulle virallinen tuomari, voit pyytää häneltä kisakirjan varmennusta. Kisakirjan voi siis varmentaa muuallakin kuin virallisissa kisoissa. 

Kun ilmoittautuminen on saatu tehtyä voitkin alkaa keskittymään kisasuoritukseen. Muista käyttää koira asioillaan ennen radalle menoa. Jotkut koirat tarvitsevat paljon lämmittelyä ennen kisasuoritusta ja jotkut menevät lähes "kylmiltään" radalle parhaimmillaan. Tämä vaihtelee yksilöllisesti ja parhaan tavan omalle koirallesi löydät vain kokeilemalla. Myös lämmittelytavat vaihtelevat koirakohtaisesti, toinen tarvitsee paljon rauhallista tekemistä, toinen vauhdikkaampaa. Jonkun kanssa verrytellään lihaksia pitkään lämpimäksi, toisen kanssa tehdään rallytehtäviä. Muista myös huomioida sää: viileällä ja kylmässä ilmassa koira tarvitsee lihasten lämmittelyä eri tavalla kuin lämpimänä kesäpäivänä. Kaikkien koirien kanssa tuleekin tehdä jotain ennen rataa, jotta lihakset ovat valmiina töihin.

Muista katsella valmistautuessasi kelloa ja seurata myös kisan kulkua. Jos ennen luokkaasi on toinen luokka ja se päättyy aikaisemmin kuin mitä on ilmoitettu, voidaan seuraava luokka aloittaa aikaisemmin, kuitenkin enintään puoli tuntia ennen ilmoitettua rataantutustumisaikaa. Jos et ole varma kisan kulusta, voit kysyä asiaa kisajärjestäjiltä. Rataantutustuminen voi myös yhtälailla myöhästyä, jos edellinen luokka venyy syystä tai toisesta.

Kun oma rataantutustumisesi alkaa, ole ajoissa paikalla. Aluksi tuomari puhuttelee kaikkia luokan kisaajia yhtä aikaa, esittelee itsensä ja kertoo kilpailuun liittyviä tärkeitä asioita joten kannattaa olla kuulolla! Puhuttelun jälkeen tuomari käy radan läpi kaikkien kisaajien kanssa. Jos radan suorittamisesta, kylteistä tai muusta tulee kysyttävää niin tässä on oikea aika ja paikka kysyä! Tuomari vastaa mielellään mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Tutustu rataan huolella, aikaa siihen 15 minuuttia, minkä aikana on mahdollista kysyä tuomarilta. Rataantutustumisen jälkeen tuomari (eikä kukaan muukaan ratahenkilö!) ei enään voi vastata kysymyksiin ratasuorituksen aikana. Rataantutustumisesta voi lähteä kun omasta mielestään on hyvin tutustunut rataan eli koko varttia ei tarvitse olla kentällä.

Jos kisaat ensimmäisenä (tai toisena tai kolmantena), voit rataantutustumisen jälkeen hakea koirasi ja valmistautua ratasuoritukseen. Joissain kisoissa jaetaan tässä välissä edellisen luokan palkinnot jolloin aikaa on hyvin. Jos kisaat myöhemmin, arvoi itse missä aikataulussa haet koiran luoksesi. Kisan kulku riippuu paljon missä ajassa edelliset koirakot suorittavat radan ja miten tuomarilla menee aikaa arvosteluun. Alokasluokassa koirakko suorittaa radan 2-4 minuutissa, ylemmissä menee hieman pidemmän aikaa mutta mestarissakin aika on yleensä 4-5min.

Kun oma suoritusvuorosi lähestyy, tarkista että koirallasi on oikeat varusteet ja että ne ovat hyvin päällä. Katso myös omat varusteesi ja tarkista ettei taskuistasi pilkota mitään tai ettei sieltä pääse mitään putoamaan kesken radan tai vinkulelu vinkumaan. Paras keino ehkäistä vahingot on jättää kaikki ylimääräinen pois ennen radalle menoa. Rally-tokokilpailussa on sallittua pitää treeniliiviä tai -taskua ratasuorituksen aikana, mutta sieltä ei saa näkyä, pudota eikä kuulua mitään eikä taskuihin saa laittaa kättä. Poikkeuksen taskusääntöön tekee avoimesta luokasta ylöspäin hihna, jonka saa laittaa taskuun ennen lähtöä ja ottaa pois maalin jälkeen. Varmista ettei hihnan mukana taskusta tipu mitään, parasta on laittaa hihna tyhjään taskuun tai olan yli. Myöskään hihna ei saa näkyä ollenkaan ratasuorituksen aikana taskusta eikä sitä saa kesken radan korjata! Jos olet epävarma jostain varusteesta koirallasi tai itselläsi, kysy asiasta viimeistään rataantutustumisessa tuomarilta.

Jos haluat videoida ratasi, mutta sinulla ei ole kuvaajaa mukanasi, voit kysyä keneltä vain radan reunalla voisiko tämä kuvata suorituksesi, aina löytyy joku kuvaajaksi. Muista neuvoa kameran käyttö!

Osassa kisoja on käytössä sisäänheittäjä joka varmistaa kisaajien järjestyksen. Joskus käytössä saattaa olla numerolaput tai -liivit. Jos numerolappuja eikä sisäänheittäjää ole kisoissa, voit katsoa oman suoritusvuorosi lähtölistasta, johon on yleensä merkitty koirien rodut, mistä on helppo katsoa parin-kolmen koiran koiran rodut ennen omaa vuoroasi.
Mene lähelle rataa edellisen koiran ollessa radalla, joissain kisoissa on käytettävissä "lähtökarsina", johon voi mennä odottamaan rauhassa omaa vuoroaan. Muista kuitenkin antaa edeltävälle koiralle suoritusrauha.

Kun vuorosi koittaa, saat mennä radalle vasta kun edellinen koira on poistunut sieltä (alo ja avo). Ylemmissä luokissa (voi ja mes) radalle saa mennä vasta kun käytösruudun koirakko on poistunut radalta. Viimeistään radalle on mentävä kun tuomari on saanut edellisen koirakon arvostelun tehtyä. Mene lähtökyltin tuntumaan, mutta pidä huolta ettei koirasi tai että et itse ylitä tai kierrä radalla olevia kylttejä! Valmistele koirasi suoritukseen, nameja tai leluja ei kehässä saa enään käyttää! Kun tuomari on saanut edellisen koirakon arvostelun valmiiksi mene koirasi kanssa lähtöruutuun perusasentoon ja odota tuomarilta lähtölupaa. Tuomari kysyy "Oletko valmis?" johon vastataan selkeästi joko sanallisesti tai nyökkäämällä tai kättä heiluttamalla. Pääasia että tuomari huomaa vastauksesi. Tämän jälkeen tuomari sanoo "Ole hyvä", jonka jälkeen saat lähteä liikkeelle koirasi kanssa omassa tahdissanne.

Ylemmissä luokissa (avo-voi-mes) koiran hihna tulee irroittaa kehänauhan sisäpuolella mutta ennen tuomarin lähtölupaa. Jos koira on kytkettynä saattaa tuomari odottaa hetken että muistat irroittaa hihnan mutta jos et itse asiaa huomaa ei kukaan voi sinua neuvoa. Harjoittele siis myös hihnan irroittaminen ja vastaavasti maalissa, ennen kehästä poistumista, koiran kytkeminen jotta siitä tulee rutiinia sekä Sinulle että koirallesi.

Ratasuorituksen jälkeen poistu radalta (alo-avo) tai mene käytösruutuun kun edellinen koira on sieltä poistunut (voi-mes). Ylemmissä luokissa muista kytkeä koira heti maalin jälkeen, ennenkuin menet käytösruutun tai poistut kehästä.

Kiitä ja palkitse koiraasi, hengähdä ja jäähdyttele koirasi. Tässäkin on koirakkokohtaisia eroavaisuuksia, jotka löytää parhaiten vain kokeilemalla.

Osa kisajärjestäjistä kirjaa tuloksia niiden valmistuttua seinälle esim. lähtölistaan, osassa tulokset saa tietää vasta kun arvostelulomakkeet ja palkinnot jaetaan.

Kun luokka on päättynyt, menee hetki ennenkuin saat arvostelulomakkeesi ja kisakirjasi takaisin. Kisajärjestäjät laskevat pisteet kullekin koirakolle, merkitsevät tulokset kisakirjoihin ja koepöytäkirjaan, tuomari allekirjoittaa arvostelulomakkeet ja kisakirjat ja saattaa jopa pitää pienen tauon ja / tai päästää seuraavan luokan ohjaajat rataantutustumaan ennen palkintojenjakoa. Anna siis kisajärjestäjille ja tuomarille rauha papereiden selvittämiseen.

Palkintojenjaossakin on kisa- ja tuomarikohtaisia eroja. Osa tuomareista jakaa kaikki arvostelulomakkeet ja kisakirjat, osa vain sijoittuneet. Kannattaa olla lähellä, taputtaa hienoille suorituksilla ja kun oma vuoro koittaa: kätellä tuomari ja kiittää. Tuomari saattaa tässä kohtaa antaa lyhyen suullisen palautteen radasta, mikä kannattaa kuunnella ja pistää korvan taakse tulevia treenejä varten.

Kilpailuissa palkitaan 1-3 parasta koirakkoa ja lisäksi tuomarin palkinnon saa koirakko, joka on tuomarin mielestä suorittanut radan rally-tokon henkeä noudattaen, jokaisella tuomarilla on tähän palkintoon omat kriteerinsä :) Palkittavat siirtyvät suoraan palkintopallille kuvattavaksi, tähän voi halutessaan ottaa koiran mukaansa.

Kun olet saanut arvostelulomakkeen käteesi, kannattaa katsoa millaisen tuloksen sait. Yli 70 pistettä on tulos ja alle sen ei ole. Virhepisteet on merkitty kylttien numeroiden kohdalle 1,3,10 ja hylätyn sarakkeisiin. Lomakkeen alaosassa on vielä tarkenteet mitä kukin lyhenne tarkoittaa. Jos et tiedä mistä virheesi on tullut, voit halutessasi kysyä tuomarilta tarkennusta. Tässä kohtaa videointi auttaa, voit itse katsoa suorituksen jälkeenpäin ja katsoa miten virheet muodostuivat.

Kun kisasuoritus on ohi, arvostelulomake ja kisakirja saatu takaisin, kanttiinissa on käyty nauttimassa herkkuja ja koirakin juotettu ja muuten huollettu voi kotimatka alkaa :) Matkan aikana tulee usein suunniteltua jo seuraavia treenejä, miten hioa kisoissa vajaaksi jäänyt suoritus priimaksi!

__________________________________________________

Seuraavaksi ilmestyy sarjan viimeinen osa, jossa pohdin yleisellä tasolla miten kisaaminen vaikuttaa treenaamiseen ja millä tahdilla koiran kanssa kannattaa kisata. 

1 kommentti:

Gabriella kirjoitti...

Niin jees löytää toinen rallyblogi! Meitä on ihan liian vähän :)

www.rudolfthesuperdog.blogspot.com